Home office, home office, te csodás… vagy nem? 1.

2020.03.17

1. felvonás

Olajbogyó. Sokáig csak elképzeltem, milyen lehet az íze. Kacérkodtam vele, de nem próbáltam. Pedig roppant elitnek gondoltam a fogyasztását. Egy nagyon jó barátnőm kedvence volt. Ekkor már roppant kíváncsi voltam, milyen lehet. Vonzott az ismeretlen íz. Tizenévesek voltunk. Aztán megkóstoltam. Elsőre érdekesnek találtam, de talán némi csalódás is vegyült ebbe a tapasztalásba. Valami fergetegesre számítottam, s nem azt kaptam. De rossz nem volt, ezért ismét próbálkoztam vele. Ízlelgettem. Kombináltam mással: saláta, paradicsom szósz tésztára, pizza feltét része, s persze Martini mellé. Egyre jobban ízlett. Ma már mindig van itthon legalább egy kis üveggel. Sima, paprikás, mandulás, fokhagymás töltelékkel. Szeretem.

Ez a történet bizony, a home office-ról (továbbiakban csak becézve: HO) jutott eszembe. Szerintem rá fogsz jönni, miért.

Tanácsadóként vállalkozóként több, mint 10 éve itthonról dolgozom idő nagy százalékában. Azt az időt, amit nem ügyfélnél töltök (vagy a fejlődésemet szolgáló képzéseken - bár ezek egy része is online), azt HO-ban végzem.

Irigyeltek is emiatt sokan az ismeretségi, baráti körből. Most azonban, mintegy varázsütésre valósággá válik az annyira áhított munkavégzési forma tömegek számára. Itt a vágyott otthoni munkavégzés!

Azért, hogy ne legyen csalódás, és azért is, hogy a munka valóban hatékonyan menjen otthon is, szeretném megosztani Veletek több, mint 10 éves tapasztalatomat a témában.

Szögezzük le: a HO nem lesz mindenkinek a kedvence azok közül sem, akik nagyon vágytak rá. Miért? Egész egyszerű a válasz: nem vagyunk egyformák, ezért nem is működünk egyformán, nem ugyanazok az igényeink a munkavégzés során sem.

De lássuk a nekem bevált tippeket!

Elő kell vedd a fegyelmezettségedet, az önkontrollodat, a következetességedet, a kitartásodat. Az alábbi ötletek ebben segítenek.

Előkészületek

1. Nagyon fontos, hogy továbbra is elkülönüljön egymástól a munkaidőd, és a szabadidőd. Eddig ez egyszerű(bb) volt, a választóvonal az otthon elhagyása és a munkahelyre való beérkezés volt. Most ez hiányzik. Tudom, sokan hazavitték eddig is munkát, de most a fizikai elkülönülés teljesen megszűnik. Ezért érdemes kialakítani egy dolgozós részt a lakásban. Ha van lehetőség, a legjobb egy dolgozószoba. Ha nincs, akkor legalább egy asztalod legyen, vagy az asztalnak egy része. Ha eddig más funkciója volt, akkor át kell alakítani. Minden családtag számára legyen egyértelmű, hogy az most a Te "munkahelyed". Ezért nem szerencsés (bár vonzó megoldásnak tűnik, és a filmekben annyira jól csinálják), ha a kanapét nézed ki magadnak dolgozószoba funkcióra. Egyrészt meg fog fájdulni a derekad (tapasztalat, de ha nem hiszed, próbáld ki nyugodtan), másrészt pedig egy egész kanapét nehéz kisajátítani a család többi tagja elől.

2. Ellenőrizd a technikai megoldásokat, amelyekkel dolgoznod kell. Minden megvan? Tudod kezelni? A cég biztos felkészített, ad valamilyen lehetőséget, platformot, hogy kérdéseket tegyél fel, jelezd, ha valamilyen eszközöd hiányzik, vagy nem megfelelően működik. Azok a cégek, ahol már korábban is biztosítva volt a HO, vélhetően megfelelő infrastruktúrával és tapasztalattal rendelkeznek, vannak kidolgozott protokollok, vállalatirányítási rendszer, közösen használt platformok.
Ha olyan cégben dolgozol, ahol ezek nincsenek, nem elérhetőek, akkor is megoldást kell keresni. Egy messenger csoport már elegendő néhány fős megbeszélésekhez, egy google drive a közös dokumentumoknak. Mindez ingyenesen, vagy minimáis költséggel elérhető.

3. Talán fura lesz, amit következőként írok: öltözz fel rendesen, mielőtt elkezded a napi munkádat. Mit jelent a rendes öltözék? Amikor meghallottad, hogy HO, talán megjelent lelki szemeid előtt amint pizsiben, a kanapén félig fekve (lt előző bekezdés) öledben a laptoppal vidáman ütöd a klaviatúrát. Ezt is lehet. De ha valóban hatékony akarsz lenni (és nem még éjfélkor is a napi feladatok felett görnyedni), akkor minden apróságra érdemes odafigyelni.
Miért fontos az öltözet? Mert ezzel is jelzed magadnak, a családnak, hogy most dolgozol. Főleg magadnak. Próbáld ki, más a tartásod is, ha irodai öltözetben vagy. Ez nem kell, hogy öltöny, kosztüm legyen (bár telefonáláshoz, online megbeszélésekhez javasolt a megszokott benti öltözék), de ne a szokásos otthoni szabadidő ruhád. Az a szabadidőre való. Ezzel is üzensz magadnak, hogy most munkaidő van. A megszokott környezetet segít felidézni, amihez kapcsolódnak a megszokott munkahelyi tevékenységek. A munka leginkább, s ugye, ez a cél.

Több vizsgálatot is végeztek már arról, hogy nagyban befolyásolja a magabiztosságot pl. a telefonálásban az, hogy milyen öltözetben végezzük. Öltözékünk, testtartásunk, mimikánk (a mosoly ) "áthallatszanak" a telefonon. Sokkal összeszedettebbek, koncentráltabbak lehetünk, ha a legtöbb külsőség hasonló a megszokott környezethez.

Amikor ezt a bejegyzést írom, éppen farmerban (nem itthoni!!! haza érezve át szoktam öltözni kényelmesbe, nekem a farmer ilyen szinten nem az) és egy (szerintem) csinos hosszú ujjú felsőben (megfelelő kiegészítőkkel) ülök a gép előtt. Pedig senki sem lát. De most dolgozom. Az előbb fejeztem be egy telefonos rádióinterjút. Kitérdelt mackóban és elnyúlt pólóban biztos nem tudtam volna ennyire összeszedett lenni. 

Holnap folytatás következik, fókuszban a tervezés, időbeosztás lesz.

Bartha Anikó
HR csapatépítész