Vannak menthetetlen cégek...

2019.08.13

Majdnem csúnyábban fogalmaztam. Ezek a cégek nemhogy a sikert, de a túlélést sem érdemlik meg. Egyik ügyfelem néhány szolgáltatást szeretett volna igénybe venni. Megbízta a kolléganőjét azzal, hogy keressen például raklapemelőhöz szervizt. Az eredmény lesújtó volt...

5 céggel vette fel a kapcsolatot a kolléganő emailben. Ebből az első körben senki sem válaszolt. Még egyszer kiküldte a levelet, erre az egyik cég annyit írt, hogy sajnos kapacitáshiány miatt nem tudnak foglalkozni velük. A másik négy még ennyire sem méltatta.

Egy másik műszaki termék (kb. 1.000.000 Ft értékű termék!) keresése esetén leszúrta a kereskedő, hogy mit képzel magáról a főnöke, hogy egy ilyen termék esetén egy kislánnyal keresteti a megoldást. No comment.

Ötből négy, aki nem is méltatja válaszra az ügyfelét. Felháborító! Na, bontsuk ki ezt a témát. Először vegyük az "objektív" okokat, például a munkaerőhiányt. Ami tényleg van, de érdekes módon több, jó üzleti modell alapján működtetett vállalkozást ismerek, akiknél a munkaerőhiány nem probléma. Mellesleg a magyar átlagnál jobban megfizetik az alkalmazottakat. Igaz, a tulajdonos/ügyvezető nem 50 milliós luxus autóval jár, hanem például Seattal. Először a béreket, járulékokat, adókat, beszállítókat, fejlesztéseket fizeti ki, és csak utána gondolkodik még egy nyaraláson. Ja, és nem csak egy "pénztárcája" van, külön kezeli a céges és a magán pénztárát. Milyen érdekes, hogy ők 12 órán belül tudnak válaszolni egy megkeresésre! És milyen érdekes, hogy a luxus autós "vállalkozónak" vannak 4 órás, minimálbéres, motiválatlan alkalmazottai...

De most nézzük értékesítés és kommunikáció szempontból. Hogy képzeli egy cég, hogy figyelmen kívül hagy egy megkeresést??? Persze aztán hallom a panaszkodást, hogy milyen hülyék a vevők, mennyire rossz a gazdaság, magasak az adók. Aztán megsértődik, ha valaki azt mondja neki, hogy bizony a minőséggel és a termelékenységgel van baj, ezért nem éri utol a nyugat-európai cégek jövedelmezőségét.

Bizony a minőséggel baj van. Mégpedig ebben az esetben a kiszolgálás minőségével!!! Most komolyan, miért a saját ellensége egy vállalkozó? Elkölt egy csomó pénzt weboldalra, hirdetésre, és amikor megérkezik az ügyféljelölt, tojik rá.

Nem értem. Ugyanez az embertípus persze a Facebookon gúnyosan kommenteli az értékesítési tréningjeimet, (nem csak az enyémet, több más fejlesztő céget ismerek, aki rendszeresen találkozik ezzel a típussal) hogy mennyit fizetek neki, hogy eljöjjön az előadásomra. Általában nem szoktam ezzel foglalkozni, én azokra koncentrálok akik fejlődni akarnak. De amikor ezzel egyidőben találkozom az ügyfelet figyelmen kívül hagyó vállalkozóval, nehéz megállni a véleményalkotást. De értem, ne szóljak bele, ő tudja a tutit, egyébként is mindent tud, az egó határtalan...

Rendben, végülis értékesítés fejlesztéssel foglalkozom, nézzük, hogy miben tudok segíteni, ha ebbe a menthetetlen "vállalkozó" kategóriába tartozol. Ingyen, ne aggódj, nem küldök számlát. Csak olvasd el az alábbi pontokat.

  1. Írd le a folyamataidat, nevezz meg felelőst a cégnél, akinek egy meghatározott időn belül reagálni kell egy megkeresésre.
  2. Írj néhány korrekt és udvarias sablon választ arra az esetre, ha nem tudsz azonnal érdemben reagálni.
  3. Nem kell diploma, de legalább olyan embert válassz az ügyfeleiddel történő kommunikációra, akinek volt gyerekszobája.
  4. Írd le, hogy milyen esetekben forduljon a kolléga hozzád, és mit dönthet el egyedül.
  5. Ha hirdetsz, és weboldalad is van (ugye, ez nem kérdés 2019-ben?) akkor célozz úgy a hirdetéseiddel, hogy a neked releváns ügyféljelöltek keressenek.
  6. Mindig tartsd be amit ígérsz, és csak olyat ígérj, amit be tudsz tartani.
  7. Könyörgöm, legalább némi udvariasságot mutass, ha nem megy egyedül, vegyél egy illemtanról szóló könyvet!
  8. Nem attól vagy jó vállalkozó, ha például jó gépszerelő vagy, hanem attól, hogy vállalkozóként, vezetőként, értékesítőként képzed magad! Tudom, mindent tudsz, de azért ha nem jól szolgálsz ki, én biztos mindenkinek elmondom, hogy NE VÁSÁROLJON nálad!
  9. Ha valamihez nem értesz, szervezd ki!
  10. Ne rabszolgaként bánj az embereiddel, hanem kollégaként. Te sem vagy különb, mindegyikőtök azért van, hogy kiszolgáljátok az ügyfeleiteket.

Ha te egy igazi vállalkozó, vagy egyáltalán egy nyitott értelmes ember vagy (szerencsére sok ilyent is ismerek), akkor arra kérlek, hogy ügyfélként legyél igényes. Ha nem jól szolgálnak ki, ne vásárolj a fenti típusnál. Például ne repülj azzal a fapados légitársasággal, akinek az elnöke nyilvánosan lehülyézi az utasait. Tudod, hogy melyikről beszélek ugye?

Ha ilyen menthetetlen céggel találkozol, küldd el neki ezt a cikket.

Nálad milyen a kiszolgálás minősége? Kérj egy ingyenes konzultációt, és segítünk fejleszteni!

Vittinger László
kapcsolatépítész